™selamat datang di blog muhammad abcz dan jangan lupa di follow blognya ya!™

Selasa, 05 April 2011

Merpati hias - Lahore





Asal-Usul 
Merpati Lahore berasal dari Lahore, Pakistan. Ianya diimpoert ke Jerman sekitar tahun 1880 dan menjadi popular dikalangan peminat merpati pada awal 1960-an. Merpati jenis ini biasanya ditemui di kawasan Iran dan adalah salah satu jenis merpati yang mempunyai beraneka warna. Ia pernah dibiakkan untuk dagingnya di Parsi ttp pada hari ini, ia dibiakkan lebih kepada tujuan hiasan. Sifatnya yang tenang, jinak dan lemah-lembut membuatkan ia sesuai untuk dipelihara sebagai haiwan kesayangan. 
Penampilan
 Merpati Lahore adalah salah satu jenis merpati yang besar iaitu lebih kurang 10.5 inci tinggi dan 11.5 inci panjang ketika dewasa. Dari bahu ke bahu pula, ukurannya mencecah 5.5 inci. Corak badannya pula adalah sangat unik di mana ia terhasil daripada warna latar putih dengan tompokan warna sekunder yang bermula dari bahagian atas paruh melewati atas kepala hingga ke bahagian atas kepak. Bahagian dada dan ekor akan kekal putih menjadikannya kelihatan seperti pengguin. Corak ini membuatkan harganya melambung tnggi di kalangan peminat merpati di dunia. Bahagian leher burung ini pula mempunyai bulu yang tebal menjadikan ia kelihatan besar, bulat dan gemuk. Manakala bahagian kakinya pula berbulu putih seakan memakai stokin. Merpati Lahore dibiakkan dalam pelbagai warna sekunder seperti hitam, kelabu, coklat, Blue Barred, Cream Barred, Mealie, Silver Barred, Silver Chequer, merah, Stencil, Schwarz dan kuning. 



Kelakuan
Sepertimana merpati jenis lain, merpati Lahore juga dikenali dengan sifat jinak, lemah lembut dan pemalu di samping dapat menjadi haiwan peliharaan yang jinak. Di bawah ni ada aku sertakan foto berkenaan variasi warna merpati ini, mungkin ada lagi variasi warna lain yang ada pada merpati jenis ini selain yang saya tunjukkan ni..


spoiler for more lahore:

Yellow ( Kuning )
Stencil
Silver Chequer

Silver Barred

Red ( Merah )

Mealie

Cream Barred
Blue Barred
Schwarz
Black



Sekarang blog ini tidak akan lagi membahas merpati,
karna blog ini sudah banyak label tapi tenang anak2 abcz
saya pindah kan ke blog kedua saya yaitu:
http://pigeonabcz.blogspot.com/
blog kedua saya ini isinya merpati semua, jadi
anak2 abcz gk bakalan bosen klo kalian emg ska bgt ma merpati ya!

thanx, muhammad abcz.

2 komentar:

  1. brow alamat yang jual merpati hias mana ya?
    atau hub 0856 6404 2352

    BalasHapus
  2. saya punya merpati hias tpi cuma dikit,
    saya punya temen yg menjual merpati hias
    nih dia:
    nama: pak sakti
    nomer rumah: 02198766899
    alamat: jl.rayabogor komplek tilapertiwi,jakarta
    menjual: king, lahore, gondok, dll.

    nama: pak suhandar
    nomer hp: 08388623036
    alamat:(saya kurang tau),tapi dia ada di jakarta
    menjual: king,lahore,gondok,kipas dll.

    saya cuma tau ni aj bro, maaf jika saya ada salah kata atau alamat, klo nomernya salah bilang aja ya.

    BalasHapus